کوهمولوژی ساده ی جبرهای نیم گروهی نواره ای

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه گزارش مبسوطی از بدیهی بودن کوهمولوژی ساده ی جبر پیچشی ??1(s)‎ ‏ وقتی s یک نیم گروه نواره ای است‏‏، می آوریم؛ این مطلب توسط چو اثبات شده است. ‏محاسبه ی کوهمولوژی هوخشیلد جبرهای باناخ حتی وقتی به رده ی جبرهای ??1‎-پیچشی نیم گروه ها محدود می شویم‏، به سختی انجام می شود. چو نشان داده است که کوهمولوژی ساده ی جبر نیم گروهی ??1(s) وقتی ‎s‎ یک نواره ی نرمال است‏، یعنی نواره ی s که در آن برای هر ‎a,b,x,y?s ‎‏، داشته باشیمxaby=xbay ‎؛ صفر می شود. با اینحال این روش برای نیم گروه های نواره ای کلی کارآیی ندارد. دقت کنیم که نواره ها یک رده ی قدرتمند و جالب از نیم گروه ها هستند که انواع خاصی از آن ها در هر دوی نظریه ی نیم گروهی مجرد و زمینه ی نظری عملگرها مطالعه شده اند. در این پایان نامه‏، همه ی گروه های کوهمولوژی ساده و دوری ??1(s)‎‏ را وقتی ‎s‎ یک نیم گروه نواره ای دلخواه است‏، محاسبه می کنیم. به طور واضح تر‏، می خواهیم موارد زیر را نشان دهیم -کوهمولوژی دوری ??1(s)‎ در درجات زوج یکریخت با فضای اثرها روی ‏ ??1(s) است‏‏و در درجات فرد صفر می شود؛ -کوهمولوژی ساده ی ??1(s)‎ ‎ در همه ی درجات به طور اکید مثبت صفر می شود. ‎‎‎‎‎‎ برای نزدیک شدن به این مطلب نیم شبکه ی ساختاری s‎ و شرکت پذیری ‎ s‎ ‏را همراه با یک روند نرمال سازی استقرایی در کوهمولوژی دوری به کار می بندیم؛ تکنیک آخر به نظر جدید می آید و ‏استراتژی تحت آن ممکن است برای جبرهای پیچشی جالب دیگری به کار آید. روش استفاده شده برای اثبات این نتایج همانند روش کارهای قبلی گوردو‏، جانسون و وایت است؛ در آنجا محاسبات مستقیم روی هم زنجیرهای دوری انجام می شود و سپس دنباله ی دقیق کانز-زیگن برای محاسبه ی کوهمولوژی ساده به کار برده می شود. در اینجا نیز همانند آن کار، تصمیم برای کار کردن با کوهمولوژی دوری به دلیل طبیعت ساختارمان به ما تحمیل شده است و اصلاً تصادفی نیست. بعضی از نتایج برای تعمیم دادن به زمینه ی جبرهای باناخی که ‎ ??1 -رده های روی یک نیم شبکه هستند‏،ظاهر می شوند. به ویژه‏، به نظر می رسد که محاسبات مشابه یک شیوه ی دیگر برای بعضی نتایج موجود چو برای نیم گروه های کلیفورد فراهم کند. با اینحال ‏، در متن می خو‎‏اهیم روی جبرهای نیم گروهی نواره ای تمرکز کنیم تا شرح به طور معقول کامل باشد. یک شیوه که ممکن است کسی وسوسه شود تا آن را برای اثبات اینکه جبرهای نیم گروهی نواره ای کوهمولوژی دوری بدیهی دارند‏، اتخاذ کند‏، این است که نواره را به وسیله ی نواره های به طور متناهی تولید شده بپوشاند و هم دورها را در مجموعه های بزرگ افزایشی هم مرز کند. این شیوه حتی ممکن است وسوسه انگیزتر شود وقتی یادآوری شود که نواره های به طور متناهی تولید شده‏، متناهی هستند. با اینحال‏، این شیوه با مشکلاتی مواجه می شود. این مشکل است که کنترل یکنواختی از نرم هم مرزها به دست آید تا مجموعه های تولید شده ی بزرگ افزایشی را برای این نواره ها اتخاذ کنیم. این مطلب حتی در نواره ی جابه جایی نیز صحیح است. نکته ی دیگر این است که جبرهای نواره ای متناهی‏، به طور کلی‏، نه نیم ساده اند و نه میانگین پذیر که بدیهی بودن کوهمولوژی ساده ی آن ها را شگفت انگیز می سازد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دوشکافندگی جبرهای نیم گروهی

در این پایان نامه نشان داده می شود ضرب تانسوری تصویری دو جبر باناخ دوشکافنده(دوتصویری)، دوشکافنده(دوتصویری) است. با استفاده از این موضوع دوشکافندگی و دوتصویری (m_lambda(a مشخص می شود. در حقیقت برای یک جبر باناخ یکدار a و یک مجموعه اندیس گذار ناتهی،(c،m_lambda(a-دوتصویری (c-دوشکافنده)است اگر و تنها اگر c،a-دوتصویری (c-دوشکافنده) باشد. همچنین نشان داده می شود ell^1-جمع مستقیم جبرهای باناخ a_lambd...

15 صفحه اول

خواص همانستگی جبرهای نیم گروهی

در این رساله به مطالعه و بررسی برخی از خواص همانستگی جبرهای نیم گروهی از جمله میانگین پذیری کاراکتری، شبه میانگین پذیری، شبه انقباض پذیری و دو تختی بودن می پردازیم.

15 صفحه اول

تقریباً میانگین پذیری خانواده ی خاصی از جبرهای نیم گروهی

در این پایان نامه نشان می دهیم که اگر s یک نیم گروه حذفی چپ باشد و l(s)یک جبر باناخ تقریباً میانگین پذیر باشد، آنگاه s میانگین پذیر است. همچنین ثابت می شود که اگر s یک نیم گروه برانت روی گروه g با یک مجموعه ی اندیس گذار i باشد آنگاه l(s) تقریباً میانگین پذیر است.

مرکزساز جبرهای عملگری استاندارد و h^*- جبرهای نیم ساده

در این پایان نامه مرکز ساز جبرهای عملگری استاندارد وh^*- جبرهای نیم ساده را بیان می کنیم. فرض کنیم a یک *h-جبر نیم ساده و t: a -> a یک نگاشت جمعی باشد به طوری که به ازای هر x∈a و بعضی n ≥ 1 داشته باشیم. 2t(x n+1) = t(x)xn + xnt(x) در این صورت t یک مرکزساز چپ و راست است. این پایان نامه بر اساس مقاله ی زیر نوشته شده است: i. kosi-ulbl and j. vukman, on centralizers of standard operator algebras ...

15 صفحه اول

میانگین پذیری جبرهای نیم گروهی تحدید شده

فرض کنید s_r نیم گروه تحدید شده از یک نیم گروه وارون s باشد. در این پایان نامه، نشان می دهیم که میانگین پذیری جبرهای باناخ l_r^1 (s) (جبر نیم گروهی تحدیدشده)، l^1 (s_r) و l^1 (s) معادلند. همچنین میانگین پذیری تقریبی جبر نیم گروهی تحدید شده ی l_r^1 (s) و رابطه ی آن با میانگین پذیری تقریبی l_r^1 (e(s)) را بررسی می کنیم.

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه صنعتی اصفهان - دانشکده ریاضی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023